Fottur Haugastøl

Fotturer

Haugastøl ligger ved foten av de to Nasjonalparkene Hardangervidda og Hallingskarvet. Hardangervidda er med sine mer enn 8000km2 Nord Europas største høyfjellsplatå.

Haugastøl - Krækkja - Fagerheim

Lengde: 18 km

Kart: Hele ruta er inntegnet på turkartet Skarverennet i 1:50000, som kan kjøpes i resepsjonen hos oss på Haugastøl.

Stien starter ca. 200 meter vestover Rv.7 fra Haugastøl.

Stien er merket med rød T og går forbi Øvre og Nedre Trestiklan til DNT hytten Krækkja.

Videre går stien på nordsiden av vannet Storekrækkja til Fagerheim. For retur til Haugastøl er man avhengig av buss eller annen transport.

Haugastøl - Tuva - Ustaoset

Kart: Inntegnet på turkartet Skarverennet i 1:50 000, som kan kjøpes i resepsjonen vår på Haugastøl.

Ta buss eller parker ved Lægreidstølen. 1147 m.o.h. Parkeringsplass på høyre side. Stien går over Monsbulægret og opp i 1272 m.o.h.

Fra Lægreid til Tuva er det 12 km.

Tuva er en koselig turisthytte som drives privat i andre generasjon og har Hardangerviddas beste vafler. Videre kan du gå stien fra Tuva til Ustaoset, det er 10 km.

For en kortere tur kan en kjøre til Ustaoset og inn første avkjørsel til høyre etter stasjonen. Kjør videre til Ustebergstølen. Herfra går en 7 kilometer lang sti til Tuva. Vil man på topptur kan man gå opp på Ustetind som ligger på 1376 m.o.h.

Haugastøl - Embretstølen

Lengde: ca 7 km

Kart: Inntegnet på turkartet Geilo eller Skarverennet i 1:50 000, som kan kjøpes i resepsjonen vår på Haugastøl.

Følg RV 7 mot togstasjonen. Rett etter bruovergangen finner du en vei som går opp mot venstre. Ruta er merket mot Embretstølen med skilter. Følg stien opp til Tjønngravtjørni ( også kalt Lillevann av oss lokalt ), og fortsett så nordøst mot Embretstølen. Stien går ved Kvasshovd og videre til Langetjern. Dette er vann det går an å løse fiskekort i. Dette kan kjøpes i resepsjonen på Haugastøl. Skitt fiske!

Embretstølen er ikke åpen for servering. Videre kan turen gå ned til Ustaoset.

Halne - Sleipa - Heinseter - Fagerheim

Lengde: 30 min båttur fra Halne til Sleipa. 1,5 timer fra Sleipa til Heinseter, og 4 timer fra Heinseter til Fagerheim.

Kart: Inntegnet på turkartet Skarverennet i 1:50 000, som kan kjøpes i butikken vår på Haugastøl.

Ønsker du en annerledes opplevelse, så kan en tur med Halnekongen over Halnefjorden være det rette. Halnekongen krysser Halnefjorden, som ligger ca 18 km vest for Haugastøl. Ta båten til Sleipa. Herifra kan du følge stien til Heinseter, en tur som vanligvis tar ca 1, 5 time. Du kan velge å returnere til Sleipa og bli plukket opp med båten herifra, eller fortsette fra Heinseter til Lappsteinen eller Fagerheim. Denne turen tar ca 4 timer.

Hvis en ønsker bare en båttur er dette en fin tur og følge Halnekongen tur/retur.

Denne turen egner seg godt for folk i alle aldre.

Haugastøl - Lordehytta/Folarskardet

Lengde: ca 12 km

Hvis du liker å fiske tar du med fiskestangen på denne turen. Det er mange flotte fiskevann som en kan løser fiskekkort i. Kjøpes på turistsenteret i resepsjonen.

Stien begynner på høyre side av Tjønngravtjørni 1098 m.o.h.eller som vi kaller det Lillevann.

Dette er en T merket sti som går gjennom Folarskaret og ned til Raggsteindalen.

Stien går forbi Bjørnebulægret og videre til Lordehytten.

Lordehytta er en steinbu som ble bygd omkring 1880. Den irske Lord John Garvagh d.y. fikk bygget stienbua med hjelp av Lars Lein fra Hovet. Hytta ligger 1620 m.o.h. i Folarskaret på Hallingskarvet. Til Lordehytta kommer du bare til fots. Det tar ca. 3 timers gange fra Haugastøl.

Lordehytta ligger i Hallingskarvet Nasjonalpark som ble åpnet i 2008.

Lordemarsjen blir arrangert i begynnelsen av August hvert år. Les mer om dette på www.lordemarsjen.no.

For de sprekeste kan man gå opp på selveste platået på Hallingskarvet, men da må det være fint vær.