- Historie
- Kart over Rallarvegen
- Sykle Rallarvegen med barn
- Rallarvegvettregler
- Anbefalt sykkeltid
- Pakketips
- Generelle tips
- Telting
Rallarvegen har flere ganger blitt kåret til Norges vakreste sykkelvei. Veien starter på Haugastøl og følger Bergensbanen til Finse, Hallingskeid og Myrdal før den fortsetter langs Flåmsbanen til Flåm.
Veien bringer deg gjennom et fantastisk høyfjellsområde fra 1000 m.o.h. opp til 1340 meters høyde og ned til hav nivå i Flåm.
Hele veien er som oftest farbar i begynnelsen av Juli og sesongen varer til slutten av September. For oppdatert informasjon om føreforhold besøk vår "Rallarvegrapport" side.
Vi tilbyr en komplett sykkelpakke inkludert overnatting, sykkelleie og togbilletter. For mer informasjon se "Sykkelpakker" side.
Rallarvegen som sykkelvei
Rallarvegen ble åpnet som sykkelvei sommeren 1974. Det var ikke en ny vei som ble åpnet, men gjenåpning av en gammel og ærverdig anleggsvei. I de første årene etter gjenåpningen var det bare noen hundre syklister som syklet strekningen fra Haugastøl og vestover til Myrdal. Rallarvegen som sykkelvei ble landskjent på slutten av 1980 tallet etter at NRK laget et større innslag om veien. I takt med den generelle økningen i antall syklister de siste årene, har trafikken på Rallarvegen også økt. De siste årene har antallet syklister ligget på ca 25 000 sykkelturister fra inn- og utland. Antallet syklister ligger nå stabilt, da kapasitet på tog og overnattingsteder langs veien ikke gjør det mulig med flere syklister.
Fortsatt er Rallarvegen enestående fordi den ikke er blitt utvidet eller modernisert. Byggemetoden og vedlikeholdet er i samsvar med det som var typisk for den tiden som Rallarvegen ble anlagt på, og i dag kan man beundre det imponerende arbeid med murer og broer som ble gjort da veien ble bygget på slutten av 1800 tallet. Alt vedlikehold som blir gjort på veien blir gjort på "gamlemåten", og det gjør at veien er like unik idag, som den var for 130 år siden.
Historien bak Rallarvegen
I mars 1894 vedtok Stortinget at det skulle bygges en jernbaneforbindelse mellom Christiania og Bergen. Bergensbanen skulle bygges over høyfjellet via Haugastøl og Finse. Før anleggsarbeidet som var et av de til da mest krevende jernbaneprosjekter i Europa, kunne settes i gang måtte det bygges anleggsveier fra Voss, Flåm og Geilo frem til den traseen som banen skulle følge.
Dette var en av de første store oppgavene som måtte løses. Alt som trengtes av forsyninger og utstyr måtte transporteres fra bygdene og opp til høyfjellet. Gjennom en kort og hektisk sommersesong gikk det daglig hundrevis av hestetransporter innover fjellet med materialer og utstyr. På begynnelsen av 1900-tallet var det bortimot 2400 mann i anleggsarbeid på Bergensbanen. "Rallar" var betegnelsen på anleggsarbeiderne, ofte utenlandske, som bygde jernbanene i Norge. Dette ga senere transportveien det populære tilnavnet Rallarvegen.
Bergensbanen ble høytidelig åpnet av Kong Haakon 27. november 1909, og i 2009 feiret den sitt 100 års jubileum.
Kart over Rallarvegen
Haugastøl - Finse 27 km
Rallarvegen starter 1000 meter over havet rett ved oss på Haugastøl 1000 MOH. Haugastøl kan nåes med egen bil langs Riksvei 7, eller via tog på Bergensbanen. (togstasjonen ligger 800m fra Haugastøl/Rallarvegen).
Det er godt med gratis parkeringsplasser i umiddelbar nærhet til Rallarvegen og hotellet.
Ønsker man en pakke med alt inkludert er våre sykkelpakker et svært godt alternativ.
Hvis man ønsker en fin dagstur med barn er turen mellom Haugastøl -Finse eller Finse-Haugastøl perfekt. Veien er i forholdvis god stand, og 27km er stort sett overkommelig for de fleste. Mange tar toget en vei, og sykler tilbake. Denne strekningen åpner ofte tidligere enn de høyere liggende delene av veien, så den er som regel farbar i slutten av Juni. De første 13 km fra Haugastøl allerede fra Mai.
Strekningen har en stigning på 222 meter. Underveis vil du oppleve mektig natur, og mange flotte broer, vokterboliger og Nygård gård som var den høyesteliggende drevne gården til langt ut på midten av 1900 tallet. Du vil også passere Storurdivatnet og Storurdi vokterbolig som ligger 1150 moh.
Du vil se den nye og moderne jernbanetraseene som er bygget for å tåle tog som kjører med høyere hastighet enn dagens. En ny tunnel, Gråskallen er bygget og du sykler forbi snøskjermer som skal hindre snøen fra å føyke til i sporet slik at det blir ufremkommelig. Dette er viktige bidrag i å videreutvikle Bergensbanen til å bli en mer moderne bane samtidig som den stadig blir mer pålitelig og driftssikker. Bruk litt tid på å se på alt som er blitt til ved håndemakt langs denne strekningen.
Finse ligger 1222 moh og er Bergensbanens høyestliggende stasjon. Du vil finne mange muligheter for fine fotturer ikke minst til Hardangerjøkulen vest for stasjonen. Vi kan varmt anbefale en guidet tur til Hardangerjøkulen med Jøklagutane. Et besøk på Rallarmuseet, hvor du kan se hvordan rallaren levde, hvilke redskap og hjelpemidler de hadde til å bygge Bergensbanen med, er obligatorisk for deg som skal sykle Rallarvegen.
Vår sykkelutleie på Finse har åpent fra 10. Juli - 13. September.
Finse - Hallingskeid 21 km
Når du sykler vestover fra Finse strømmer naturopplevelsene mot deg. Bruk tiden, sug inn inntrykkene, og nyt dem. La deg imponere av de storslagne og mektige fjell, med Hardangerjøkulen i vest som troner høyest med sin enorme kappe av hvit og asurblå evig is. Bruk litt tid på naturen rundt deg, ikke sjeldent kan du få øye på villrein i området. Legg også merke til de mange, vakre fjellblomstene langs veien.
Du kan se hvordan menneskene som i mange år kjempet under alle værforhold for å holde jernbanen mellom Bergen og Oslo åpen levde. Du ser vokterboligene hvor banevokterne levde sammen med sine familier. Du sykler forbi vokterboligene i Sandå, Slirå, Fagernut, og Grjotrust. Fagernut som ligger 1310 moh er den høystliggende vokterboligen i Norge. Her bodde det banevoktere fra 1904 til 1964. Du passerer Fagervatn 1343 moh som er det høyestliggende punktet på turen.
Om sommeren driver Rallarmuseet kafe i Fagernut vokterbolig. Her selges kaffe og vafler. Du får anledning til å se inn i en vokterbolig der en del av innredningen og interiøret er tilbakeført til slik det var i Bergensbanens første tid. Du vil sannsynligvis ikke se de, men i områdene rundt Fagernut er det også flere fjellrev familier som holder til.
Langs veien oppleves skjæringer, fyllinger og tunneler som får deg til å tenke på alt slitet som er lagt ned, og du vil stadig se håndverkskunst av ypperste klasse når du passerer steinbygde murer, stikkrenneåpninger, og jernbanebroer. Snøskjermer og snøoverbygg forteller deg om menneskenes tøffe og ville kamp mot kong vinter.
Veien er til tider steinete her, så hold farten lav.
Hallingskeid - Vatnahalsen 17 km
I den første ingeniørboligen er det en selvbetjent turisthytte som er åpen hele året. Legg merke til gressletten i bunnen av dalen. Fram til svartedauden ble det holdt marked der. Om sommeren satte Hallingdøler, Sogninger, Hardinger, og Vossinger hverandre stevne. De hadde marked og konkurrerte - drakk og slåss.
Nedover dalen fra Hallingskeid til Myrdal kan du se hvordan jernbanelinjen ligger på en hylle i fjellet. Se for deg rallarne som bygget dette stykke jernbane og tenk deg hvilke utfordringer de sto overfor. Dette er et parti hvor det ofte går snøskred om vinteren. Klevabrua er en vakker og imponerende bro med steinhvelving som du legger merke til før du sykler ned det ville og fascinerende Klevagjelet.
For de leseglade kan Jan Guillous bok Brobyggerne anbefales, om man vil lese mer om historien om byggingen av Klevabrua.
Etter bruen går veien på en smal hylle uten sikring så vær varsom og gå av sykkelen på dette partiet av veien. På vei mot Vatnahalsen sykler du forbi Seltuft, her finnes det steinalderboplasser, og Reinungavatn.
Vatnahalsen er en holdeplass på Flåmsbana, her finner du også Vatnahalsen Høyfjellshotell.
Herifra velger du vei, enten til Myrdal og Voss, eller til Flåm. Det er to km til Myrdal, der kan du gå på toget og reise både øst- og vestover.
Flåmsdalen 17 km
Flåmsdalen er en imponerende vestlandsdal med Nordeuropas bratteste jernbane, Flåmsbana. Den er 20 km lang, har 20 tunneller og en høydeforskjell på 865 m. Flåmsbana er en verdenskjent togstrekning. Hver sommer reiser det nesten 900 000 turister med banen, og til Flåm kommer det over 150 cruisebåter med turister som opplever en reise med Flåmsbana hvert år.
Fra Vatnahalsen snor Rallarvegen seg i 21 krappe slynger til Kårdal som er øverste gården i Flåmsdalen. Det er til tider smal og bratt vei, så det anbefales å trille sykkelen. Fra Kårdal forsetter veien gjennom den ville Flåmsdalen forbi Berekvam og Dalsbotten. På veien fra Dalsbotten og nedover mot Hårreina ser du den mektige Rjoandefossen på venstre side. Etter ar du har syklet fra Hårreina vil du se den tjærebrune Flåm kirke, fra 1667, som ligger vakkert i til i landskapet.
Dikteren Per Sivle er født på gården ved siden av kirken, og du kan se bautasteinen som er reist til minne om han. På veien videre nedover til Flåm kan du beundre det naturskjønne kulturlandskapet nederst i Flåmsdalen.
Flåm
Flåm stasjon ligger i enden av Aurlandsfjorden som er en arm av Sognefjorden. Om sommeren er Flåm et sydende turistknutepunkt. Du kan høre alle verdens tungemål, og du ser turister på vei med båt, buss eller tog til nye opplevelser i den storslagne naturen som vi finner i dette området. Du finner alle de servicetilbud som du trenger, hoteller, pensjonater, campingplass, kafeer, restauranter og forretninger. Det er togforbindelse over Myrdal mot Oslo og mot Bergen. Det er båtforbindelse utover Sognefjorden og til Bergen og den nye helårsstamveien går gjennom Flåm. Ægir øl brygges i Flåm, og en tur i bryggepuben før toget tilbake til Haugastøl er nærmest obligatorisk.
For de som velger Rallarpakke fra oss er billetten til Flåmsbana inkludert i prisen.
Sykle Rallarvegen med barn?
Rallarvegen er til tider svært bratt, og veien er i stor grad usikret og krevende for barn. Hvis man vil sykle hele veien anbefaler vi at barna er 12 år gamle. Når det er sagt har vi 7 åringer som klarer seg fint, og 16 åringer som ikke har en sjans. I alle tilfeller bør man beregne god tid, slik at man har mulighet til å trille sykkelen der det trengs. Bagasjetraller, barneseter og barnetraller er ikke anbefalt på strekningen mellom Finse og Flåm.
Hvis man er usikker på sykkelferdighetene til barna, men allikevel vil sykle Rallarvegen er strekningen mellom Haugastøl og Finse ideell for barn i alle aldre. Strekningen på 28 km har kun noen få bakker man kan trille, og kvaliteten på veien er forholdsvis bra. Hver dag i sesongen går det sykkeltog fra Haugastøl til Finse på morgenen. Sykkeltid tilbake til Haugastøl er ca 3 timer i rolig tempo.
Rallarvegvettregler
Ta hensyn til natur og kultur
- Vis respekt for natur og dyreliv.
- I den grad det er mulig, unngå sykling på høyfjellet kvelds- og nattestid mellom klokken 19.00 og 09.00.
- Vis respekt for beitedyr.
- Ta med deg ut det du tar med deg inn – dette gjelder alt av søppel og emballasje.
- Du sykler på et kulturminne – standarden kan være lavere enn ønskelig enkelte steder. Vis respekt for andre brukere, til fots, på sykkel og i bil
- Husk at det er lov å benytte veien med bil om man har løyve, dette innebærer at det kan komme biler
- Unngå hasardiøs sykling.
- Det er bratte og usikrede partier langs hele veien, spesielt vest for Fagernut og ned til Flåm. Ta hensyn, og hold farten lav.
- Vis respekt for hytteeiere/fastboende og deres privatliv.
- Husk at siste delen av veien er lite egnet for mindre barn og lite erfarne syklister.
- Kle deg for høyfjellet og etter værmeldingen.
- Respekter teltforbudet på utvalgte områder.
- Respekter bandtvang for hund.
- Vær grei å varsle om ulykker, søppel ol dersom det er nødvendig.
- Husk at noen deler av veistrekningen er uten mobiltelefondekning.
Anbefalt sykkeltid med innlagte pauser er:
Haugastøl – Finse 3-4 timer (27 km) Finse - Haugastøl 2-3 timer (27 km) Finse – Fagernut 1 time (10 km) Finse – Hallingskeid 3 timer (21 km) Hallingskeid - Flåm 3 timar (32 km) Finse – Myrdal 5 timer (38 km) Finse – Flåm 5-6 timer (53 km)
Pakketips
- Sykkelhjelm er den billigste forsikringen du kjøpe. (gode sykkelhjelmer kan kjøpes på Haugastøl til 499,-)
- Bruk vanntette sykkelvesker, tunge ryggsekker er ikke egnet å sykle med.
- Gode sko. Enten vanntette joggesko eller joggesko med skotrekk (selges for 349,- på Haugastøl)
- Vindtette og vanntette klær bør alltid være med, været i høyfjellet skifter fort.
- Vi anbefaler å ha med lett førstehjelpsutstyr, da det kan være opp til 15km til nærmeste togstasjon/overnatting.
- Hvis du har med egen sykkel bør du alltid ha med ekstra bremseklosser, slanger, lappesaker, pumpe og verktøy. Leier man sykkel følger dette med.
Generelle tips
- Besøk Rallarmuseet på Finse.
- Helgene i august og september må bestilles tidlig. Sykling i midtuke er roligere og rimeligere.
- Sykkelfrakt på tog bør forhåndsbestilles, da det er svært begrenset med plass. Det er kostbart å ta med sykkel på toget, så vil for de aller fleste lønne seg å leie sykkel da hvis man regner med litt vedlikeholdskostnader på sykkel i forkant/etterkant av turen. Pris eksempel på å ta med egen sykkel på strekningen Finse-Flåm blir følgende: 210,- frakt fra Haugastøl til Finse, og 320,- fra Flåm - Haugastøl. Totalt 530,- per sykkel. Prismessig sparer man lite på å ha med egen sykkel.
- Rallarvegen er en reise tilbake i tid, og vi vil bevare naturen og historien langs veien for fremtiden. Vær nøye med å rydd opp hvis man lager leirplass, og ikke kast søppel langs veien.
Telting
I tillegg til overnattingsteder langs hele veien er det gode muligheter for å telte. De eneste teltforbudssonene er mellom Haugastøl og Tunga og i Finse sentrum. Teltforbudet er innført for å ta hensyn til hytteeierne i området.